Global warming, global warning!
In Yogyakarta zag ik de repetities in de Miroto studio. Een mooi theater aan de rand van de stad. Het is de werkplek van de danser en choreograaf Martinus Miroto, die tot in Nederland bekend is. Het is een mooie ruimte met een open achterkant, waardoor de bomen en de natuur erachter te zien zijn. In de grote hitte, die hoort bij de periode voor het aanbreken van de regentijd, repeteerden de acht acteurs uren achter elkaar aan de choreografie. Yudi, de regisseur van Garasi, wordt ook gerekend tot de talentvolle jonge hedendaagse Indonesische choreografen. Zijn voorstellingen zijn beeldend, visueel, met sterke theatrale beelden. Hij werkt vaak samen met videokunstenaars en hedendaagse componisten. De acteurs bewegen met een uiterste lichaamsbeheersing alsof het dansers zijn. En dat zijn ze ook. Hier is de scheiding tussen de verschillende podiumkunstdisciplines niet zo strikt.

Voor een ontwikkelingsland als Indonesië staat er veel op het spel tijdens deze conferentie. De engelstalige kranten Jakarta Post en Kompas staan er vol van. Een belangrijk thema is de invloed van de klimaatverandering op de ontwikkelingslanden. Zij zijn immers het grootste slachtoffer van de opwarming van de aarde, terwijl ze er het minst toe hebben bijgedragen. Gezien de historische verantwoordelijkheid van industrielanden in de klimaatproblematiek hebben zij de morele plicht om ambitieuze reductiedoelstellingen te realiseren. Daarnaast moeten ze de ontwikkelingslanden bij staan op hun weg naar een koolstofarme en duurzame ontwikkeling door voldoende financiële middelen en technologie ter beschikking te stellen en capaciteitsopbouw te stimuleren, zo schrijven de kranten. Maar kunnen de klimaat afspraken ook een bijdrage leveren aan het verminderen van de armoede? Dat is een andere vraag die de Indonesische kranten bezig houdt. Hoe kan Indonesië werken aan klimaatverandering zonder dat dat de economische groei en de armoede in de weg staat?

'O blauwe schildpad, kom naar de zee' is de vertaling van de tekst van het lied dat de actrice Hindra zingt aan het begin van de voorstelling. Het is de melodie van een kinderliedje uit Oost-Java. Uit de speakers klink de tekst: ' Temperature has been growing. It has causes intense thunder storms. Do we want it?' Een gekleurde vlinder op stelten komt het toneel op. De jonge kecak dansers vullen het toneel. Kekac is een van de traditionele dansen van Bali, gedanst door mannen. Uitzonderlijk is dat deze dans niet wordt begeleid door gamelan muziek, maar de dansers zingen a-capella: cjak-cjak, op eenzelfde toonhoogte. De kecak dans werd oorspronkelijk gebruikt bij het spelen van het Ramayana verhaal. Het verhaal gaat over prins Rama die zijn vrouw Sinta gaat terughalen, die ontvoerd is door de koning Rawana. De kecak dansers dansen in een kring en beelden het gevecht uit tegen de vijandelijke koning Rawana. 'In deze context simboliseert de kecak dans het gevecht tegen de opwarming van de aarde.' Dat vertelt ons de directrice van het bedrijf dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van groene stroom en deze voorstelling besteld heeft als opening van het gala diner. Overal staan grote airco apparaten te zoemen om het klimaat tijdens het diner koel te houden. ' Working for a greener Asia' klinkt tot slot uit de speakers, de opdrachtgever moet nog even zijn motto kwijt voordat de gasten beginnen aan de eerste gang.

Na de voorstellingen gaan we met alle artiesten naar het mooie strand grenzend aan het conferentie oord. Voor de artiesten is er geen plek aan het overdadige buffet. Bij dit soort gelegenheden wordt de lokale bevolking altijd achtergesteld ten opzichte van de buitenlandse gasten. Doordat ik me kan voordoen als conferentieganger kan ik iets voor ze meenemen, de dames bij het buffet blijven vriendelijk naar me lachen. Later ,als ik weer terug ben in Yogya, lees ik via internet: ' Compromis zegeviert in Bali. Bali heeft het eindakkoord bereikt.' Ik heb ook iets bereikt op Bali. Tijdens de dagen samen op het eiland ben ik dichterbij de theatergroep gekomen, een basis voor de samenwerking.